Producera annonser
Ska du annonsera ut en ledig anställning? För platsannonser kan särskilda regler gälla.
Grafisk Byrå
Vill du få hjälp med layout och produktion av original kan du vända dig till oss. Ofta tar tryckmedia ut en extra avgift för att producera en annons (även om dom oftast säger att det ingår i priset). Har du vår marknadstjänst ingår hjälp med produktion av annonser och inlämning av original till tryck.
Vår layoutavdelning hjälper dig med både layout och annonsoriginal till konkurrenskraftiga priser.
Planering av annons
Innan vi börjar utforma din annons kontaktar vi tidningen för att boka införande(n), stämma av format, kostnad, deadline för material och tekniska krav. Det ger dig goda förutsättningar för ett lyckat resultat av målsättningen av annonsen.
Produktionsfas
I vår bild- och mediebank har vi det mesta vi behöver för att producera annonsoriginal: foton, layoutmall, logotyper, bilder och typsnitt. Dock ser vi gärna att du bidrar med egna bilder från din verksamhet. Vi ser till att dina bilder bildredigeras till bästa kvalitet.
Originalarbete
Vid annonsering i dagspress ska man alltid skapa annons i slutlig storlek. Dvs det format du har bokat. Genom att variera bilder och färgval hittar vi ett uttryck som passar din verksamhet och målgrupp – titta gärna på de exempel som som vi visar under referenser från andra av våra kunder.
I de flesta annonser ska man tänka på att ha med:
- Logotyp
Det måste vara tydligt vem som är avsändare av budskapet i annonsen. - Typsnitt
Typografi för rubriker, brödtext, ingress och så vidare ska följa din grafiska profil. - Färger
Tänk på att dina profilfärger gärna ska användas. Dessa lägger grunden för ditt igenkännande i mediebruset.
Originalleverans
De flesta dagstidningar i Sverige följer en standard för annonshantering som är uppsatt av branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU). Vi ser till att samla in den info vi behöver vid annonsering. Vi lämnar sedan över en tryckbar PDF.
Färdigställ bilder
Om din annons innehåller bilder bör de färdigställas innan leverans till tryck. Det innebär, utöver normal bildhantering så som att ställa svart-/vitpunkt, nyanser, kontrast etcetera, att:
- Bildernas storlek ska ändras (normalt minskas) så att de har rätt effektiv upplösning.
- När bilderna har rätt storlek och upplösning bör de också skärpas.
- Bilderna bör konverteras till CMYK (separeras) via en färgprofil (ICC/ICM).
- OBS! Har du fått bildmaterial i CMYK, som tidigare är använt i trycksaksproduktion, är det inte säkert att bilderna fungerar för dagspresstryck. Man bör då konvertera bilderna till RGB och efter eventuella justeringar, konvertera dem till CMYK igen. Dagspresstryck är extra känsligt eftersom dagstidningarnas papper inte tål högre färgmängd än 240%. En bild separerad för tryck på bestruket papper kan ha en färgmängd på över 300%, vilket ger smetning och felaktig färgåtergivning vid tryck i dagspress.
Checklista
- Vilken standard vill den aktuella tidningen ha annonsoriginalet i.
- Kolla aktuella färgprofiler (ICC/ICM) och joboptions för att exportera en korrekt PDF.
- Kontrollera att bilder som används håller tillräcklig upplösning.
- Var ute i god tid. Alla tidningar har fasta inlämningstider för veckans olika dagar och särskilda tider för bilagor.